Selasa, 15 November 2011

Coretanku

 (nie saja wt iklan muka skema)

Bila berjalan ke tempat org kita lihat pelbagai RAGAM.... tapi bukan setakat mampu lihat ragam... tapi kehidupan orang lain pun kita dapat lihat.. SUSAH SENANG DERITA BAHAGIA dalam sebuah kehidupan..

Aku berjalan ke tempat orang, aku mencari idea dan melaksanakan tugas yg da ditanggungjawabkan kepada aku,walaupun penat dan tergesa-gesa menguruskan segalanya tapi aku seronok... sebab peluang mendapat kepercayaan dari pihak yg berpangkat tinggi bukan mudah auw !... Dalam seronok berjalan menyusuri kawasan yg berdekatan dgn hotel tadi petang, perut aku lapar.. Apa tak nya dari pagi xmakan.. Stop kt kedai makan yg aku tgk cm sedap jer kn.. Terasa nak makan BAKSO... haha.. so oder la bakso .. pedas kaw2 aku mintak... ( doa dlm ati jgn kena cirit birit suda).... Masa tunggu oder sampai aku buka lappy siapkan kerja aku.. tgh wt kerja aku terasa ada org memerhatikan aku... (XAMIK DULIK)... Teruskan kerja cm biasa sampai makanan sampai.. Tgh makan aku sambil2kan buat kerja.. Sekali lg aku terasa diperhatikan.. Bila aku toleh rupanya ada seorang budak remaja seusia 16tahun... Dia perhatikan lappy pink aku... Budak nya memang comel cuma muka dia kelihatan kepenatan sikit dan ada kesan kotor kt muka... Aku panggil dia duduk semeja dgn aku.. dia cam takut2,tapi akhirnya dia datang kat tempat aku... Aku mulakan perbualan..
Aku tanya dia :" SUKA YER TGK BENDA NIE (sambil tunjuk lappy aku)" ...
Dia : su ..suka... (segan + takut)
Aku : Nak tak main game nie ? (game jigsaw puzzle)
Dia : tak mahu.. saya takut rosak.. saya tak mampu ganti..
Aku : tak rosak syg.. (sambil pegang tangan dia dan ajar dia main puzzzle)
Dia : kakak ,ni barang harga mahalkan ?
Aku : kenapa tanya ??? adik mahu juga mcm nie juga ke?
Dia : ehhh ngak la... saya tak bisa ,saya org susah.. tak sama mcm kakak..
Aku: kenapa kamu tidak macam kakak ?
Dia : kakak cantik . kakak baik sama saya.. kakak ada ini barang mahal (lappy).. Kakak pakai yg bagus2 sik..
Aku : Adik pun cantik... Adik pun baik xjahat sama kakak.. Adik pun boleh ada sama mcm barang nie.,baju bgus2...tapi ada syarat...
Dia : Apa diaa?
Aku : Adik kena rajin dan berusaha cari duit.. Wlpn kakak lihat kaya,tapi kakak tidak suka guna harta ibubapa kakak.. usaha kumpul duit sendiri,baru hidup lebih ceria dan sentiasa berusaha untk ubah hidup sendiri... Adik mampu wlpn keluarga adik susah dan sangat miskin,tapi adik tidak akan putus asa cari duit untk ubah nasib keluarga adik kan ?
Dia : Tapi disini susah mau dapat kerja.. Kakak bukan org sini ya?
Aku : Kakak org malaysia... KAkak ada kerja disini...
Dia : Wahh kakak kerja yg bagus2 ya??? Saya mahu jadi mcm kakak..
Aku : boleh sayang... tapi kena berusaha dan jangan putus asa.. bukan cara itu nak hidup seperti kakak..
Lepas makan aku bawa dia pergy shoping,belikan baju dan kasut baru.. Wajah dia teramat bahagia.. Aku belikan dia pelbagai barang keperluan dia.. Dan juga buku motivasi kehidupan untk berjaya wlpn hanya berbekalkan ILMU SEDIKIT ... Aku lihat dia menitiskan airmata bila aku meluangkan masa dan menghadiahkan pelbagai barang dia idamkan selama nie dimana dia xmampu beli... Aku beri dia kekuatan dgn segala tujuan hidup kita mampu mengubah miskin menjadi kaya...
****Yang penting kaya atau miskin bukan ukuran sesorang yg perlu ada dalam hidup... Tapi BAGAIMANA cara untk meneruskan hidup dgn pelbagai cabaran yg kita pasti tidak duga...**** Peribadi diri yang menjadi ukuran dan kebahagian dalam diri sendiri... Jgn dengki atau menyoalkan kenapa kita tidak dapat apa yg org lain dapat.... YG penting kita syukur apa yg kita ada !*********** muuuaaaah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan