Isnin, 16 Mei 2011

SELAMAT HARI GURU AYAH !

SELAMAT HARI GURU....
Hari nie 16 May 2011....
Guru diraikan dengan meriah disetiap sekolah...
Paling meriah bila diraikan disekolah rendah...
Kanak-kanak tadika sehingga darjah 6 berpusu2 beri hadiah pd guru tersayang..
Berebut2 panggil "Cikgu..cikgu hadiah nie untk cikgu""
Comel sungguh mereka..
Yang Si cikgu pula tak cukup tangan nak sambut hadiah2 dr murid..
Paling banyak dapat hadiah mestilah Guru kelas dan Guru tercantik...
Tanyalah mana2 guru yg cantik dan comel.. Mesty dapat bnyak hadiah..
HIHIHI.. Pilih kasih betul murid2 nie....
Sampai ada yg menangis kalau tak dpt beri guru tersyg hadiah...
Ibu dan ayah yg pening sebab kena cari hadiah untk anak2nya....
Apa tak nya .. Kena beli hadiah untk setiap guru yg mengajar katanya.....
Itu cerita disekolah rendah.......
Berlainan pula di Sekolah Menengah.....
Meraka sambut hari guru dengan cara yang biasa....
Tak meriah sepertimana disekolah rendah...
Pelajar menengah tak ada pun berpusu2 nak beri hadiah pd guru..
Masing2 malu nak bawa hadiah yg banyak untk tiap guru yg mengajar...
Pada mereka semua itu membazir...
Mereka datang sekolah pun hanya nak lepak2 dan enjoy dengan kengkawan...
Tak pun nak ketawakan guru2 yang menyanyi sumbang....
Tapi bukan semua pelajar menengah macam tu....
Itu yang tak hargai guru....
Tapi yang hargai guru, akan sedaya upaya menceriakan guru dengan aktiviti...
Mereka akan hadiahkan guru dengan nilai yang berbeza...
Walaupun barang RM2 ,tapi hati mereka ikhlas nak ucapkan TERIMA KASIH GURU...
Itu cukup buat guru tersenyum.....
Penat lelah cikgu terbalas bila anak didiknya berjaya....
Cik efyly kata macam nie sebab cik efyly kagum pada seorang insan......
Insan yang banyak mendidik anak bangsa supaya berjaya.....


CIKGU LOKMAN........
Dia adalah ayahku sendiri....
Seorang guru yang tegas tapi kelakar....
Di sekolah dia tak akan bezakan mana anak dan murid...
Walaupun aku digelar Anak Cikgu disekolah,tapi layanan aku sama jer...
Aku dicubit,dirotan dan berdiri di kerusi jika tak buat kerja ...
HAHA.. teruk kan anak cikgu nie....
Aku tak suka budak2 lain panggil aku Anak cikgu Lokman...
Jadi aku kurang menonjol.. Tapi aku disayangi oleh2 pelajar2 lain....
Ayah aku banyak memikirkan apa yang patut dilakukan pd murid2nya..
Supaya berjaya dalam hidup...
Ayah aku memegang jawatan PENOLONG KANAN 1...
Dia dah berkali2 tukar jawatan...
Dari Guru Hem sampailah Penolong Kanan 1 balik semula...
Dia tak nak jawatan GURU BESAR sebab dia da tua.. (pada kami dia muda)
Dah 5 sekolah dia pindah randah....
Gara-gara nak elak jadi Guru besar....
Ayah tegas disekolah dan dirumah...
Tapi aku tahu disebalik ketegasan, dia seorang yg kelakar...
Ayah....... Kakak sayang ayah.......
Kakak nak ayah jadi guru yang terbilang....
Ayah guru dan bapa yang sangat kakak kagum.......
I LOVE U AYAH......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan